Matkalla

sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Tuulta ja aallokkoa

Lähdimme matkaan Taalintehtaalta torstaina 19.6. klo 14.40.  Ennustetut tuulet olivat yli kymmentä sekuntimetriä, joten arvelimme, että aavalle ei välttämättä olisi vielä asiaa.  Kun  saavuimme vanhaa jäänmurtajaväylää Örön ulosmenoaukon kohdalle, tuuli oli jo 14 m/s. Aallokko kasvoi ja oli ikävästi terävää ja lyhyttä.  Päätimme mennä suojaisaan luonnonsatamaan nukkumaan yön yli ja tekemään sitten uusia suunnitelmia reitin suhteen.

Aamulla merisään mukaan tuuli oli vähän laantunut ja aallokkokin maltillisempaa. Lähdimme Södra Benskärin ankkuripaikasta kohti Örötä ja avomerta klo 11 aikaan.  Aallokko oli nyt loivempaa ja tuulikin vain 6-8 m/s. Matka alkoi mukavasti sivutuulessa purjehtien.  Kun parin tunnin purjehtimisen jälkeen tulimme saarten suojasta avomeren puolelle, länsipuolelta lähestyi tumma pilvirintama.  Se toi mukanaan rankkaa sadetta ja puuskittaisen tuulen, max 12 m/s.  Ennen sadetta olimme ihailleet kaakossa näkynyttä Bengtskärin komeaa majakkaa.  Sateessa sitä tuskin näkyi.  Kuuro meni onneksi aika pian ohi.  Sen jälkeen tuulikin laantui 5-6 sekuntimetriin, mutta aallokko oli yli metristä.  Se teki osalle miehistöä (ainakin neljäsosalle) huonon olon. Vähitellen tuuli laantui lähes kokonaan ja oli laitettava kone käyntiin.  Loppumatka menikin sitten konevoimin.  Tuuli kyllä virisi vähän, mutta korkea aallokko olisi syönyt vauhdin olemattomaksi.  Koneella sen sijaan teimme Satumaan nopeusennätyksen, 9,3 solmua alamäkeen.

Kahdentoista tunnin keikutuksen jälkeen saavuimme Dirhamin satamaan.  Satama on lähinnä ankea, teollisuushallin takapihaa muistuttava ympäristö, mutta nyt se oli kaikin puolin mainio.  Vastaanotto oli ylen ystävällinen, suihkut ja wc-tilat oli uusittu sitten viime reissun ja rantabaarista sai olutta.  Me söimme vatsamme täyteen ja menimme nukkumaan.

Aamulla matka jatkui kohti Haapsalua.  Purjehdussää oli mainio.  Kuuden sekuntimetrin sivuvastaisessa etenimme reippaasti kohti Haapsaluun johtavaa väylää.  Tuuli ei kuljettanut meitä enää kapean väylän suunnassa, joten loppumatka meni moottorilla.  Vaikka yritimme olla nopeita, saderintama saavutti meidät ennen kuin tulimme satamaan.

Haapsalussa on viime kesänä avattu uusi marina vanhan vierassataman ja kalastusalusten laiturin välissä.  Tällä säällä satamassa oli paljon tilaa.  Paikallinen veneilijä autteli meidät laituriin ja antoi opastuksen sataman käytäntöihin, lainasi adapterinkin meidän Taalintehtaalle jääneen tilalle.  Pääsimme kivasti kylkiparkkiin uuden laiturin päähän.  Satamanhoitaja esitteli uudet tilat ja laittoi meille saunan lämpiämään.  Ilta kului saunoen, syöden ja huilaten.  Riku ja Tomi kävivät katsastamassa tilanteita kylillä.  Huomenna menemme Haapsalun kierrokselle koko porukalla ja vietämme välipäivän.  Tiistaina olisi suunnitelmissa lähteä kohti Kuressaarta yhden pysähdyksen taktiikalla.  Lupaavat keskiviikosta alkaen aurinkoista Saarenmaalle.

Matkalla Dirhamiin.  Isoja aaltoja oli vaikea saada kuviin, mutta tästä ne tuli ja tuonne ne meni.

Dirham, ihana Dirham.

Mukavaa menoa Dirhamista Haapsaluun.  Joskus tätä väliä on menty uikkarit päällä, tänään valttia oli kerrospukeutuminen.