Tiistaina 24.6. klo 10.50 irrotimme köydet ja lähdimme
matkaan. Ajatuksena oli yöpyä Virtsussa
tai Muhun saarella reilun 30 mailin päässä tai jatkaa Kuressaareen suoraan, jos
matka tuntuu joutuvan.
Alkumatkasta Haapsalun edustalla oli niin lämmintä, että
purjehdustakkia ei fleecen päällä tarvinnut.
Pian takki kyllä puettiin päälle, mutta sää oli mukavan poutainen. Kun pääsimme Haapsalun edustan kapeilta
väyliltä ja olimme ohittaneet Rohukülan, alkoi reissun tähän mennessä paras
purjehduslegi. Tuuli oli myötäinen 6-8
m/s ja aallokko suoraan takaa, mikä tarkoitti sitä, että vene ei keikuttanut
pahasti.
Matkavauhti oli noin 7
solmua. Ruoan laittokin onnistui hyvin,
eikä edes sisällä veneessä tullut huonoa oloa.
Koska olosuhteet olivat näin mainiot ja vene kulki, ohitimme Virtsun ja
Muhun ja jatkoimme kohti Kuressaarta.
Saarenmaan eteläpuolelle kääntyessämme tuuli kääntyi sivulle, mutta vei silti
hyvin. Illan tullen vähitellen tyyntyi
ja määränpää alkoi ajallisesti etääntyä.
Siispä laitoimme koneen käyntiin, ja viimeiset nelisen tuntia menimmekin
moottorilla.
Kuressaareen johtaa kapea, matala väylä. Kun saavuimme väylän suulle, oli pilvinen
kesäyö jo pimentynyt. Plotterin ja IPadin avulla hyvin merkittyä reittiä oli
kuitenkin helppo seurata. Heti väylän
alussa Eeva alkoi kiinnittää lepuuttajia veneen reunalle rantautumista
varten. Yhden lepuuttajan naru oli
heikosti kiinni, pallero putosi mereen
ja naru jäi käteen. Siitä sitten
äkkikäännös takaisin, pojille huikkaus veneen sisälle, että haavia tarvitaan,
ja leparia pyydystämään. Aallot veivät lepuuttajaa merkatun väylän
ulkopuolelle, mutta ei auttanut. Jarmo
ohjasi palleron viereen ja Eeva haaveili.
Toisella yrittämällä saatiin saalis satimeen, eikä tullut
pohjakosketusta. Matka jatkui.
Lähempänä satamaa väylää on syvennetty niin, että
ruoppausjäte on valleina väylän molemmin puolin. Kun saavuimme vallien väliin, alkoi pimeässä karmea
lokkien rääyntä. Lintuja istui valleilla,
ui vedessä ja lenteli yläpuolellamme.
Oli vähän aavemainen tunnelma.
Kello oli tasan kaksitoista.
Satama-altaassa taskulampuilla viestitellen, Eeva
keulassa ja Jarmo perässä ohjaamassa, löysimme sopivan laituripaikan ja
kiinnitimme veneen hissunkissun.
Satamakonttori oli jo kiinni, mutta kahvilanpitäjät neuvoivat
tarvittavat vessakoodit ja toivottelivat tervetulleeksi aamupuurolle
kahvilaan. Me menimme nukkumaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti